top of page

Split: Zon, zee en hoge prijzen

Nu we heel wat uurtjes besteed hebben in de Sloveense en Kroatische natuur, wordt het tijd om de bergschoenen in te ruilen voor slippers. Althans, dat was het plan. Door problemen met de trein hebben we de zee een dag uit moeten stellen. Uiteindelijk konden we drie dagen genieten van zon, zee en hoge prijzen...

We konden niet langer meer wachten. Na dagen in het binnenland van Kroatië te zijn verbleven, konden we ons eindelijk opmaken voor de Kroatische kust. Met de bus zouden we vanuit Korenica, nabij de Plitvice meren, vertrekken naar Zagreb om daar de trein te pakken naar Split. Dat klinkt als een plan waar geen speld tussen te krijgen is, maar helaas liep het toch anders.

Nog even geduld

Eenmaal aangekomen in Zagreb na een busrit van zo'n twee en half uur, liepen we in de richting van het treinstation. In de voorbereiding had ik gelezen en gehoord van ervaringsdeskundigen dat de trein van Zagreb naar Split nooit vol zit en we prima een paar uur van tevoren een plek konden reserveren in de trein. Met deze kennis in ons achterhoofd liepen we nietsvermoedend het treinstation van Zagreb binnen. We liepen naar de informatiebalie waar je moet zijn om zitplaatsen te reserveren. Achter de balie zat een oudere vrouw met grijs krullend haar waarvan de mondhoeken ietwat naar beneden gekruld stonden. Op de een of andere manier lijken alle vrouwen achter deze balies zo te kijken. Deze norse vrouw vertelde ons het volgende: de komende drie dagen is er geen enkele plek meer vrij in de trein naar Split.

Daar sta je dan. Met je zware backpack op de rug met een bek vol tanden, omdat de route die jij in je hoofd had in geen mogelijkheid meer door kan gaan. Ook de bussen waren voor die dag al volgeboekt én we hadden voor die nacht al een hostel geboekt in Split. Kortom, we zaten vast in Zagreb en konden geen kant op. Ook dat is backpacken. Gelukkig zijn we flexibel en kunnen we ter plekke een comfortabel plan verzinnen hoe we dit op gaan lossen. We nemen ons verlies en boeken voor die avond een hotel in Zagreb. Het bed dat voor ons klaar staat in Split moet maar even een nachtje wachten. We besluiten om die middag Zagreb te gaan ontdekken en voor de volgende ochtend de bus te boeken richting Split. Daarbij hadden we toch Zagreb al op het oog, alleen komt deze bestemming iets eerder dan dat we in gedachte hadden. Wat ons betreft een goede oplossing.

De hete stad

Plotseling hadden we voor die nacht een hotel en konden we in de middag en avond de hoofdstad van Kroatië ontdekken. We besluiten direct om naar ons hotel te lopen om vervolgens snel een verfrissend biertje te kunnen drinken op het terras. Het hotel is prachtig en ideaal voor een overnachting. Na een hostel ben je toch opeens onwijs blij met een eigen douche, kan ik je vertellen. Met het openbaar vervoer verplaatsen we ons naar het centrum.

Zagreb is een mooie stad met veel pleinen en kerken als uithangbord. Er hangt een rustige sfeer, maar dat komt misschien vooral omdat de stad voor zeven uur snikheet is in de zomer. We lopen naar een bekende kerk die we graag wilde zien. Helaas had de politie de omgeving om een onduidelijke reden afgezet, waardoor we maar een klein deel konden zien. De stad is mooi en gezellig, maar mist naar mijn mening een bepaald karakter. De stad heeft weinig bijzonderheden waar je de hitte koste wat kost voor zou moeten doorstaan. Het is een mooie gezellige stad en ik zou er zeker een dagje besteden als het op de route ligt (zorg er dus voor dat je er 's avonds kan zijn), maar het zal naar mijn weten geen onvergetelijke indruk op je achterlaten. Sorry Zagreb!

Tekst gaat verder na foto's

Een grote winkelstraat in Zagreb

Het Jelačića-plein in het centrum van de stad

De mooie Sint-Marcuskerk. De andere kant is mooier, maar deze konden wij niet bekijken door afzettingen van de politie.

Eindelijk naar Split

Om zeven uur 's ochtends vertrok onze bus richting Split. Eenmaal aangekomen in Split zie je direct wat voor paradijsje het plaatsje is. De mooie boulevard met de witte gladde stenen, de palmbomen die wapperen door het zachte zeewindje en de grote elegente boten deinend op het helderblauwe water. Oftewel, tijd om te ontspannen. Ons hostel was op nog geen vijftien minuten van het oude centrum af. We kwamen vroeg in de middag aan, omdat we eerdet die dag zo vroeg in de bus zaten. Daarom konden we direct een duikje nemen in het verfrissende zeewater. Alhoewel, het water had eerder de temperatuur van een babybadje waarin teveel kinderen het hebben laten lopen maar toch was het even lekker.

In de drie dagen dat we hier waren, zijn we iedere dag even naar het strand geweest. Onze nieuwe vriendelijke hosteleigenaar lag graag aan zee en kon ons precies vertellen waar we wel en niet moesten wezen voor een duikje in de zee. Volgens hem was Kasjuni beach het beste strand van Split. Het was er minder druk dan bijvoorbeeld het populaire Bačvice strand en je zou er een goed barretje hebben. Vanaf het centrum van Split kan je voor 22 kuna (+- 1,70 euro) bus twaalf nemen richting dit strand. Kasjuni beach ligt aan de noordkant van Split. Dit is het groene deel van de stad en heet de Marjan berg. Rondom deze berg kan je overal het water in. Zo ligt, vanaf Split kijkend, Kasjuni beach aan de voorkant van de berg en lagen we op dag twee aan de achterkant van de Marjan-berg. De achterkant van de berg bestaat vooral uit grote rotsen, maar daar lig je wel privé aan zee. Oftewel, voor 1,70 euro lig je op een paar kilometer van het drukke Split privé aan het helderblauwe Kroatische water.

Duur en druk

Overdag was het te warm om de stad in te gaan. Daarom gingen we overdag naar het strand om 's avonds mooi gekleed het plaatsje te ontdekken. Split heeft een prachtig historisch oud centrum wat vroeger gebouwd is door de Romeinen. Je kunt uren verdwalen door de kleine pitoreske straatjes van Split. Ook kun je overal in het centrum genieten van een cocktail of een lekker hapje eten. Maar let op! De prijzen in Split zijn ongekend hoog. Een diner in het centrum van Split is gemakkelijk duurder dan een gemiddeld avond dineren in Nederland. Ga dus vooral buiten het centrum eten, want dat is net zo lekker en daar hanteren ze wel de prijzen die we van de Balkan gewend zijn.

Daarbij is het ook verstandig om op tijd op zoek te gaan naar een restaurant. Vaak kwamen wij wat later terug van het strand, waardoor er nergens meer een plekje vrij was. Bij ieder restaurant stond er een rij van mensen die aan het wachten waren op vakantiegangers die klaar waren met eten. Ook wij hebben hier meerdere keren aan moeten geloven.

Dit zegt ook veel over hoe ik de dagen in Split beleefd heb. Het stadje is prachtig, maar ook heel druk en prijzig. Wanneer je met een groep vrienden aan de drank gaat en je voor een paar dagen genoeg gespaard hebt om los te gaan, dan is Split de ideale plek. Voor backpackers als wij is het een behoorlijke hap uit de financiën. Ook zoeken wij liever de onbekendere plekken op, omdat wij het leuk vinden om echt tussen de locals te vertoeven. Dit is in Split behoorlijk lastig. Maar dat maakt de schoonheid van het stadje en de gezelligheid van de vele barretjes er niet minder om. We hebben heerlijk kunnen uitrusten aan zee, maar zijn ook blij om te vertrekken richting de onbekendere plekken. Daarom vertrekken we vanuit Split richting Sarajevo in Bosnië en Herzegovina. Uit de EU dus.

Nog meer lezen of bekijken? Volg ons op Instagram of abboneer op deze website onderaan de pagina!

Met de rugtassen op pad door Split

De bekende Riva-boulevard van Split

De pittoreske straatjes waar je gemakkelijk in verdwaald

Het historische centrum van de stad