top of page

Mostar: De parel van Bosnië & Herzegovina

Het is tijd om de hoofdstad van Bosnië achter ons te laten en de bus te pakken naar Mostar. Een idyllisch plaatsje op een paar uur rijden van Sarajevo. Ook deze stad wordt beschermd door UNESCO en staat vooral bekend om zijn prachtige brug over de rivier Neretva. We verblijven drie nachten in het Dada hostel voor maar liefst 7,00 euro per persoon per nacht.

Wat hebben we genoten van Sarajevo. Bosnië & Herzegovina is een prachtig en interessant land dat ik iedereen aan zou raden. De verschillende culturen die samenleven, de wonderschone natuur en de lieve mensen maken dit land tot een ideale vakantiebestemming. En nee, dit is geen reclamepraatje, maar een oprechte mening van een reiziger dat zich graag verdiept in andere onbekendere landen. Ondanks dat ik nog wel een paar dagen in Sarajevo had kunnen blijven, moeten we toch door naar Mostar. Opnieuw de bus in dus en uitstappen op een gloednieuwe bestemming.

‘On the road again’

Nu we ons al een aantal keer met de bus hebben moeten verplaatsen, ben ik het reizen met de bus wel een beetje zat. Ik kijk uit naar een nieuwe reisdag met de trein zonder files en zonder chagrijnige buschauffeurs. Toch zullen we het nog even met de bus moeten doen, omdat de spoorwegen in de Balkan nog niet overal goed ontwikkeld zijn. Gelukkig is het deze keer maar een kort ritje en daarbij zorgt de mooie omgeving voor aangenaam vermaak tijdens de rit. De Balkan, en vooral Bosnië, kent namelijk een ontzettend groene en ongerepte natuur. Sommige stukken doen mij soms zelfs denken aan de oerwouden die ik als kind zag in

Costa Rica. De busrit van Sarajevo naar Mostar verliep voor het grootste gedeelte langs de helderblauwe rivier Neretva die uiteindelijk ook door Mostar stroomt.

Mocht het nog niet overgekomen zijn: de bussen in de Balkan gaan niet zo secuur met de tijd om. Inmiddels ben ik hier wel aan gewend, maar de duur van de busritten kloppen gewoon steevast niet. Ga er vanuit dat een busrit in de Balkan zo’n anderhalf uur langer duurt, dan dat er online of op het station staat aangegeven. Dit kan soms vervelend zijn als je je voedselvoorraad op een kortere reistijd staat afgesteld. Voldoende water en eten is namelijk erg belangrijk bij een hobbelige bus met 35 graden.

Tekst gaat verder na foto

DAG 1

Nieuwe bestemming, nieuw hostel

De volgende morgen werden we heerlijk wakker in ons hostel in Mostar. Voor 7,00 euro per persoon per nacht verblijf je vlakbij het centrum en krijg je er ook nog eens ontbijt bij. Ons budget kan zo’n prijsje goed gebruiken, vooral omdat onze volgende bestemming naar de naam Dubrovnik luistert (kleine spoiler). In dit hostel waren we echt te gast bij een gezin dat samen dit hostel runt. Dochter doet alle Engelse gesprekken en neemt wie wil mee op een tour langs alle mooie plekken in de omgeving, en moeders maakt iedere ochtend omeletjes met heerlijke verse tomaten. Wij besloten op dag twee mee te gaan met de tour, zodat we vandaag Mostar in konden duiken.

Mostar en de stari most

Mostar is een kleinere plaats wat vooral draait op het oude centrum van de stad. Dit oude centrum draait dan weer vooral om de prachtige Stari Most. Deze brug verbindt de twee delen van de stad die uit elkaar gehouden worden door de rivier de Neretva. Overal kan je heerlijk eten en drinken of genieten van handgemaakte koffiepotjes en gewoven kleden. Alle huizen zijn met grote stenen als een soort mozaïek in elkaar gezet en vormen stuk voor stuk prachtige plaatjes. Deze huizen zijn ooit gebouwd door de Ottomanen, maar helaas verwoest door die ene oorlog die zo vaak terugkomt tijdens ons bezoek aan Bosnië. Helaas was er na deze oorlog ook niks meer van de prachtige brug over, maar hebben ze deze met de overgebleven stenen herbouwd.

De Ottomaanse huizen, de Arabische koffiepotjes en de grote koepels van de moskeeën; alles zorgt voor een uniek gevoel met veelal Oosterse sferen. Ook hier worden we vijf keer per dag herinnert aan het Islamitische gebed dat op dat moment plaatsvindt. Voor ons is dit nieuw en geeft ons echt het avontuurlijke gevoel waar we zo van houden.

Mostar is verder niet groot, dus we drinken een kopje koffie en lopen op ons gemak door het mooie plaatsje heen. We slenteren door de mooie straatjes, paraderen over de welbekende brug en dompelen onze voeten even in het koude water van de Neretva-rivier. Klein feitje van Jansen: Dit is een van de koudste rivieren van de wereld!

Hitteplan

Tijdens de warme dagen hebben we voor onszelf een soort hitteplan ontwikkeld. Dat betekent dat we ’s ochtends de bestemming gaan ontdekken, ’s middags gaan afkoelen in het hostel of bij het water om ons ’s avonds culinair te laten verassen door de authentieke gerechten. Zo deden we dit ook op deze eerste dag in Mostar. We trokken ons terug de kamer in om ’s avonds met prachtig uitzicht over de brug te dineren en dat leverde prachtige plaatjes op.

Tekst gaat verder na foto's

Het oude centrum van Mostar

De iconische Stari Most

Het uitzicht vanaf de brug

Mostar bij avond

DAG 2

Zoals ik al zei, vertrekken we samen met de hosteleigenaar richting verschillende mooie plekken in de omgeving van Mostar. We wilde graag een tour als deze doen, omdat Mostar erg klein is en je eigenlijk aan een dag genoeg hebt. Hierdoor werden we nieuwsgierig naar wat de omgeving van Mostar nog meer te bieden heeft.

Stop 1: Uitzicht over Mostar

We starten de dag op de hoogste berg nabij Mostar. Met een klein hobbelig weggetje kwamen we aan bovenop de berg. Het waaide er behoorlijk, maar dat is met de hoge temperatuur niet vervelend, integendeel. Een ijzeren stellage met een glazen pad zorgt voor een uitzicht over Mostar en nog heel veel verder. Niet helemaal geschikt voor mensen met hoogtevrees, zoals ik, maar toch wilde ik dit prachtige uitzicht niet missen.

Stop 2: Blagaj

Nadat we ons weer op lager gebied bevinden, rijden we door naar derwisj-huis Blagaj. Dit huis is een prachtig Islamitisch klooster vlak naast de waterbron voor de Neretva-rivier. Het is gebouwd in de tijd van de Ottomaanse overheersing en was bewoond door de hoogste Islamitische geestelijken uit de omgeving. Nu is het vooral een toeristische trekpleister waarmee ze willen laten zien hoe de Ottomaanse architectuur er in die tijd uit zag. ‘Maar’, vertelde onze gids, ‘het gebouwtje wordt nog altijd gebruikt als gebedsplaats’. Samen met het helderblauwe water, dat letterlijk uit de berg komt, is het een wonderschoon plekje om te bezoeken.

Stop 3: Pocitelj

Voor de derde stop kwamen we bij het historische dorpje Pocitelj terecht. Ook deze nederzetting is gebouwd in de tijd van de Ottomaanse overheersing. Ter informatie: Het gaat hier om de 14e eeuw! Helaas is ook deze plek verwoest tijdens de oorlog in 1991, maar inmiddels weer herbouwt en open voor bezoekers. Als uithangbord van dit dorpje kan je klimmen naar de top van de berg, waar dit dorpje tegenaan ligt, om bovenop de grote toren uit te kijken over het Bosnische landschap. Dit hebben wij natuurlijk, samen met onze gids, gedaan. Aanrader voor de geschiedenisliefhebbers!

Stop 4: Kravice watervallen

Na zo’n lange zware dag werd het tijd om af te koelen. Dit hebben we gedaan bij de nabijgelegen Kravice watervallen. Een helderblauw meer dat gevoed wordt door een aantal prachtige watervallen. Voor een tientje aan entree kan je heerlijk vertoeven aan het ietwat frisse water. Een prettige plek om de dag af te sluiten dus.

Dat was het alweer. We verlaten Mostar om verder te gaan naar een volgend plekje. Niet zomaar een plekje, want we gaan naar Dubrovnik. Nog zo’n lust voor het oog, maar dan aan zee!

Nieuwsgierig naar meer ervaringen? Abonneer dan op de website of volg ons op Instagram!