top of page

De Plitvice meren: “Het is net de vlindertuin van Blijdorp”

Na ‘de hel van München’, zoals ik het graag noem, werd het tijd voor ons tweede hostel tijdens deze reis vlak naast de Plitvice meren. Dit paradijsje ligt in de binnenlanden van Kroatië en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Om deze meren te bezoeken, verblijven we hier 2 nachten. Een volledige dag om dit ware natuurspektakel te ontdekken.

Arriveren in Korenica

Zoals ik mijn vorige verhaal eindigde, stapten we vanuit Bohinj om 5:30 uur in de bus richting Ljubljana. Vanuit Ljubljana lieten wij ons door de trein verplaatsen naar Zagreb om vervolgens een nieuwe bus te pakken richting Korenica. Dit plaatsje ligt dichtbij ons hostel Falling Lakes en is een ideale uitvalsbasis om de meren te bezoeken. Voor 22,50 euro per nacht verblijf je er en wordt er iedere dag vervoer van en naar de toeristische trekpleister geregeld.

Eenmaal aangekomen in Korenica konden we ons gaan verheugen op een bed. We kwamen om zeven uur ‘s avonds aan en hadden er een flinke reisdag opzitten. Met de schrik uit München nog in mijn aderen zitten, stapte ik het juiste huis binnen. Op dat moment viel er direct wat van mijn schouders af. Alleen al het feit dat er een fatsoenlijk kussen klaar lag was voor mij een hele opluchting. Een normale deken, goed matras en maar acht andere gezellige kamergenoten; Voor mij kon het niet beter.

Wel een heel klein ander dingetje (maar dan ook echt heel klein): Wanneer we onze laptop openklapte om even te ontspannen met Netflix, kroop er een klein beestje onder mijn matras vandaan. “Em, is dit wat ik denk dat het is?”, vroeg ik aan mijn lieftallige reisgenote. “IEWL! Ik denk het wel!”. Je raadt het al: Bedwantsen, oftewel bed bugs. Die wil je niet in je bed hebben, want die gaan overal inzitten (je backpack, kleding, matras, etc.). Daarnaast zuigen ze je bloed op, wat nog meer jeukt dan de gemiddelde muggenbult. Gelukkig beschikte het hostel over een ervaren eigenaar die ons hele bed heeft gecontroleerd en verschoond. “Everything is okay, just one bed bug”, zei hij. Ga met dat idee maar eens lekker slapen…

De praktische zaken

Goed. Nu ik ervoor gezorgd heb dat je nu overal jeuk hebt, wordt het tijd om het te hebben over hetgeen waar je deze blog voor geopend hebt: De Plitvice meren. Om half zeven (schijnbaar houden ze in de Balkan van vroege bussen) vertrok de bus vanuit Korenica richting ingang twee van de Plitvice meren. Ter informatie: De Plitvice meren hebben twee ingangen waarmee je het nationale park binnen kunt komen. Zorg ervoor dat je vooraf je tickets hebt gekocht, want er zit een maximum op het aantal bezoekers wat per dag naar binnen kan. Een ticket voor een dag kost zo’n 27,50, waarmee je op de dag zelf ook gratis gebruik kunt maken van de boot en het ‘treintje’ terug richting de ingang.

Direct een tip van Jansen: vroeg vertrekken richting de meren loont! Door om zeven uur met onze bergschoentjes aan het helderblauwe water te staan, konden we de eerste paar uur voor ons gevoel alleen door het park heen lopen. Dit is voor zo’n paradijsje natuurlijk fantastisch. Pas rond negen uur begon het drukker te worden.

Kleurrijke flora en fauna

Nu we de feitelijke informatie gehad hebben, kan ik losgaan over de schoonheid van dit nationale park. De Plitvice meren zijn zonder twijfel een van de mooiere natuurverschijnselen die ik ooit heb gezien. Vooraf dacht ik dat je het voor dit soort schoonheden buiten Europa moest zoeken, maar de Plitvice meren hebben voor mij het tegenovergestelde bewezen. Zowel het water als de natuur eromheen zorgen voor een prachtige ervaring. Wat mij opviel zijn de vele diersoorten die je in dit park kunt tegenkomen, denk aan de lynx, de wolf en de beer. Toch zijn het vooral de kleine diertjes die het maken in dit park. De vele kleurrijke vogels en vlinders (én de tropische temperatuur) geven je het gevoel dat je door de vlindertuin van Blijdorp loopt. Voor mij altijd het hoogtepunt bij een bezoek aan de dierentuin. Daarnaast leven er in het park ook vele kikkers en slangen, waarbij wij het geluk hadden om deze laatstgenoemde tegen te komen (zie onderstaande foto). Het doet mij goed om te zien dat de medewerkers in het park er alles aan doen om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan. Het park is schoon en je ziet weinig invloeden van de vele toeristen die er dagelijks op af komen.

Tijdens een dag naar de Plitvice meren kun je ervoor kiezen om een van de acht wandelingen te lopen. Je kunt kiezen uit routes A t/m K, waarbij A het minste wandelen is en K het langste wandelen is. Ook kun je ervoor kiezen om zelf te bepalen hoe je loopt door de verschillende wandelingen te combineren. Wij hebben gekozen voor dit laatste en hebben ook gebruik gemaakt van de boot en het treintje richting de uitgang. Uiteindelijk hebben we toch behoorlijk wat gelopen, want mijn stappenteller gaf aan het eind van de dag de 25.000 stappen aan.

Ik zal je een kleine impressie geven, maar uiteindelijk zal het altijd beter zijn om het zelf te ervaren of de foto’s te bekijken: De wandelingen brengen je langs alle watervallen en meren die het park te bieden heeft. Het water is kraakhelder en druppelt prachtig van het ene meer in het andere meer. Op houten balken paradeerden we van de ene verbazing in de andere. Het doorzichtige water nodigde uit om erin te springen, maar helaas was dat niet toegestaan. Ergens een prettige gedachte, zodat alle vogels en vlinders vrij hun gang kunnen gaan. Het was een waar sprookje en ik zou iedereen aanraden om er een dag naartoe te gaan. Wel zal je tegen warmte en mensen moeten kunnen, want dat was er beide in veelvoud aanwezig.

Op naar het volgende avontuur

Eenmaal terug van het sprookje was het al laat en zorgde we ervoor dat we voldoende eten hadden, zodat we voor onszelf konden koken. Dit hostel had namelijk een keuken en met de goedkope ingrediënten loont het de backpacker om soms zelf te koken. Na een heerlijk soepje met brood en lekkernijen gingen we weer op tijd slapen. De volgende dag vertrekken we namelijk naar zee. Split om precies te zijn.

Volg ons op Instagram en abonneer op deze website onderaan de pagina, zodat je niks mist van onze avonturen!

De Plitvice meren in de ochtend

Het helderblauwe water

Het natuurspektakel

Nog meer natuurspektakel...

Oke, de laatste keer natuurspektakel...

En zoals beloofd: de slang!