top of page

Bohinj: 'Mooier dan het meer van Bled'

Na een heenreis van twee lange dagen kwamen wij eindelijk aan op de plaats van bestemming: het meer van Bohinj in Slovenië. Het achtergestelde kindje ten opzichte van het bekende meer van Bled. Totaal onterecht wat ons betreft! Op deze bestemming verbleven we drie nachten. Dag 1 Uitrusten? Ho maar! Eindelijk hoefden we niet meer bezig te zijn met treintijden of vertragingen. Deze keer hadden we ook geen vluchtelingenkamp als slaapplek (Lees: Julian's eerste hostelervaring: 'Ijskoud'), maar een echte eigen kamer met een zacht bed vlakbij het prachtige meer van Bohinj. Tijd om uit te rusten zou je zeggen, maar niets is minder waar. Tussen the Julian Alps (prachtige naam, al zeg ik het zelf) is het niet helemaal de bedoeling om uit te rusten op een strandbedje. Om toch een klein beetje op onszelf te letten, besloten we 's ochtends naar de Savica watervallen te gaan om daarna uit te rusten aan het helderblauwe water. Busje komt zo Tijd om de wandelschoenen wéér aan te trekken dus en op pad te gaan richting het vallende water. Omdat we natuurlijk met het openbaar vervoer gekomen zijn, moeten we ons ook naar de activiteiten met het gedeelde transport verplaatsen. Dit is in Slovenië nog niet zo gemakkelijk, omdat de bussen eigenlijk komen wanneer ze willen. Twintig minuten eerder, twintig minuten later; voor ieder wat wils. Zelf heb ik al moeite met een vijf minuten vertraging van NS, dus dat is soms even op de tanden bijten. Daarnaast kunnen er soms drie bussen in tien minuten voorbij komen of in twee uur helemaal geen. Ik denk dat de Slovenen er als goedmakertje voor gekozen hebben om de bussen gratis te maken. Dat vinden onze financiën dan wel weer prettig. Afijn, het is ons gelukt om met de bus uit te komen bij de Savica watervallen. Voordat je de wandeling begint, vind je een restaurant waar je op het terras kunt eten of drinken. Wij kozen voor een overwinningsbiertje na afloop en vertrokken daarom direct richting de waterval. Voor drie euro heb je een entreeticket tot de wandeling naar boven. Deze konden we aanschaffen aan het begin van de klim.

Trap op, trap af De wandeling naar de Savica waterval bestaat uit een lange weg omhoog. Een pittige wandeling, want voor negentig procent bestaat deze uit trappen. Een behoorlijke krachttraining dus. Toch ben je, na even doorstappen, snel boven. Onderweg word je getrakteerd op een aantal prachtige uitzichten over Bohinj. Neem wel genoeg te drinken mee, want er zijn onderweg geen mogelijkheden om water bij te vullen. Na de vele trappen kwamen we uit bij de waterval. Het is een mooie hoge waterval die recht uit de berg lijkt te komen. Inclusief de mooie weg ernaartoe, was het de drie euro meer dan waard.

Maar eerlijk is eerlijk, het is niet de mooiste waterval die ik ooit heb gezien. Het verre uitzicht over de prachtige Sloveense Alpen vond ik eigenlijk net zo mooi en misschien nog wel mooier. Volgens de locals zou de waterval twee keer de vorm van een A laten zien; mocht je die gevonden hebben op de onderstaande foto, meld je dan even. Ik heb ze namelijk niet gevonden, maar dat kan ook de warmte zijn geweest. Bij de waterval sta je achter een hek en proberen meerdere toeristen het beste plekje te veroveren voor een foto. Na de strijd voor de beste foto gewonnen te hebben, werd het tijd om naar beneden te gaan en ik kan je vertellen: dat ging een stuk sneller dan omhoog. Afkoelen in het helderblauwe meer Nu we onze actieve verplichtingen hadden afgerond was het tijd voor een duik in dat oh zo aantrekkelijke meer. Wij hebben gekozen voor het meer van Bohinj, omdat dit een vooralsnog minder populaire plek is dan het meer van Bled. Dat maakt dit meer nog veel mooier. Dit betaalde zich direct uit, want gedurende de hele dag is er langs het meer nog overal plek. Niet hutjemutje langs het water of eindeloos zoeken naar een plek; je kan overal nog een mooi plekje krijgen. Wij kregen het zelfs voor elkaar om een klein stukje privéstrand te veroveren. Dit is een stuk moeilijker bij het meer van Bled, volgens Emmely die wel eerder bij het meer van Bled is geweest. Het water had een heerlijke temperatuur en was ideaal om de warme dag van ons af te spoelen. Het einde van de dag sloten we af met een spontaan buurtfeestje. Een bandje met Sloveense muziek, een bordje ćevapčići én een grote halve liter beker bier; onze dag kon niet meer stuk.

Tekst gaat verder na foto's

De Savica watervallen

Het uitzicht na de wandeling richting de Savica watervallen

Het meer van Bohinj

Het buurtfeestje

Dag 2 Tijd voor het echte werk Nu we de benen getraind hebben bij de Savica watervallen, konden we aan het echte werk beginnen. We wilde een langere hike doen en volgens de host van ons appartement was de Mostnica kloof daar erg geschikt voor. Dit is een langere wandeling langs een diepe kloof met helderblauw water. Deze wandeling is met de hete zomers een fijne, want er zijn plekken waar het lekker koel is langs het water. Helaas is het water wel zó koud, dat je na 20 seconden pootjebaden kramp krijgt. Zwemmen is dus geen optie, maar af en toe met de teentjes het water in kan zeker. We konden de wandeling gemakkelijk vinden. Wanneer je je in het kleine plaatsje Stara Fužina laat afzetten met de bus, kom je vrijwel direct bordjes tegen in de richting van de Mostnica gorge. Deze zijn we gevolgd en uiteindelijk konden we aan de hike beginnen. Al gauw hoorde we het kletterende water en wisten we dat we goed zaten. Ook bij de Mostnica kloof betaal je drie euro aan entree. Let wel, een overwinningsbiertje zit er bij deze hike niet in, want er zijn geen eet- of drink gelegenheden te vinden bij de wandeling. Wel kan je je flesje water vullen bij de tappunten of in het kristalheldere water uit de kloof. Stap voor stap De wandeling was een stuk beter te doen, dan bij de Savica watervallen. Geen eindeloze trappen, maar een ietwat uitdagend pad. Overal kwamen er rotsblokken uit de grond en groeide er boomwortels over de weg. Hier word ik persoonlijk erg gelukkig van. Tijdens de hike kom je veel zijweggetjes tegen richting het water. Dat was ideaal, want daar konden we dan even afkoelen. Heerlijk! De omgeving waar je doorheen komt is al mooi, maar de gepolijste rotsen met daarin het helderblauwe water maken het helemaal af. Ook bij deze hike was het niet druk. Halverwege de wandeling kun je ervoor kiezen om de route te verlengen naar twaalf kilometer. Je kan er ook voor kiezen om terug te lopen via de andere kant van de kloof. Tijdens de wandeling merkte we dat we al twee lange reisdagen in de benen hadden, daarbij hadden we de dag daarvoor ook niet rustig aan gedaan. Ik realiseerde mijzelf hier dat backpacken echt niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar dat het ook echt vermoeiend is. Lange dagen, vroege wekker en zware tassen zorgen ervoor dat je op plaats van bestemming soms echt even moet bijtanken. Je raadt het al; wij kozen ervoor om weer terug te lopen.

Laatste avond Eenmaal terug bij het meer konden we nog een afkoelend duikje nemen. Al snel hadden we een mooi plekje gevonden en konden we bijkomen van de mooie hike die we die ochtend gemaakt hadden. 'S avonds zochten we een restaurantje op om bestemming Bohinj af te sluiten. Na twee volledige dagen in Slovenië werd het namelijk tijd om de spullen in te pakken om de volgende dag weer vroeg de backpacks weer op de rug te slingeren en naar een nieuwe bestemming te reizen. Om 4.30 uur ging de wekker, want om 5.30 uur vertrok de bus. Heel erg vroeg dus! Ik wil niet weer klagen over de bussen, maar dit is natuurlijk een vreselijke tijd voor de enige bus richting Ljubljana. Gelukkig reed deze wel op tijd en konden we gauw op weg richting de binnenlanden van Kroatië. Naar de Plitviče meren om precies te zijn.

Volg ons op Instagram via deze link voor meer foto's en liveverhalen

Afkoelen bij de Mostnica Gorge

De Mostnica kloof

De laatste avond bij het meer van Bohinj